ZIUA APELOR

ZIUA APELOR – 1935

(articol de fond din revista Marea Noastră, nr.6/ iunie 1935)

 

Duminecă,  30 iunie în toate localităţile care au fericirea să fie străbătute sau udate de o apă curgătoare se va sărbători Ziua Apelor.

Această zi, -pe lângă altele: a mamei, a copilului, a laptelui, etc.- a fost sorocită de Ministerul Instrucţiunii Publice, care şi-a dat seama că apele sunt de domeniul public şi numai prin instruirea tineretului, acesta va înţelege importanţa apelor şi le va scoate definitiv din mâinile neromaneşti, care mai educate în această direcţie, le folosesc sub ochii noştri.

Căci ce însemnează apa?

1) Un MIJLOC de APĂRARE a teritoriului. Marile bătălii, care au hotărât destinul războaelor, pe fir de apă s-au dat. Chiar în războiul cel mare Marna, a hotărât victoria aliaţiIor. Iserul a fost a doua, pe Argeş s-a hotărât soarta Bucureştilor şi pe Siret s-a pecetluit sfârşitul tragediei noastre. Frontul dobrogean Cernavoda-Techirghiol, pe Dunăre şi Mare se rezema: el a durat cât a ţinut apărărea pe apă, flotele. Când cea dela mare, cea rusă s-a retras, a căzut tot frontul.

Pentru a ne folosi de acest mijloc de apărăre e nevoie de o flotă. O avem ? Nu tot ce ne trebuie. Nici măcar păcura cu care navele să se antreneze. De ce? Fiindcă rostul acesta al apei încă nu e înţeles de public.

2) DRUM ECONOMIC, cel mai economic. Costul transportului unui vagon de grâu sau cărbune sau orice, din Occident la noi sau invers e de cel puţin de zece ori mai mic pe apă decât pe uscat. De la Brăila la Roterdam transportul unei tone de marfă costă tot atât cât de la Braila la Iaşi. Un vapor poate duce dela 300 la 600 de vagoane deodată,  pe când pe uscat ar trebui de la 10-20 de trenuri de câte 30 vagoane, cu şine, staţii etc. Nici nu mai lungim comparaţia.

Toate naţiunile din lume au înţeles acest lucru şi au sprijinit folosirea acestui drum cu nave proprii. Şi la noi s-a înţeles  acest lucru şi aşa s-au născut Serviciul Maritim, Navigaţia Fluvială, Soc. România, Soc. Romană- Danubiană. Din păcate însa nu tot publicul a fost instruit în acest sens şi azi România(nava-n.n.) s-a dizolvat, iar celelalte tânjesc din cauză că vapoarele au îmbătrânit, nu mai corespund cerinţelor moderne, sunt ocolite.

În schimb de apele noastre, de drumurile noastre se folosesc străinii, – noi multumindu-ne numai cu 15% din trafic.

3) PÂINE CONAŢIONALILOR, fie acelora îmbarcaţi pe nave naţionale, fie a celor în legatură cu ele: hamali, încărători, furnizori, agenti, etc.

4) SANATATE ŞI CURAJ, prin sporturile de înot, canotaj, vele către care apă îndeamnă, fie ea mică sau mare. Din acest punct de vedere iaraşi suntem în urma tuturor. În Germania sunt peste 20.000 de asociatii de canotaj numai; cel mai umil lucrător, watman ori băiat de prăvalie îşi are bărcuta lui, demontabilă sau nu. În Polonia asociatiile se numară deasemenea cu miile; nu e asociatie culturala fără o grupare nautică. Aceea a institutorilor, spre exemplu, va face o excursie pe Prut până la Mare, după aceia, ca anul trecut, pe Siret. Iar Liga Morska anunţă venirea a câtorva sute de bărci.

Pentru ca şi romanul să aibă barcuţa lui, iaraşi este nevoie ca din şcoala să fie instruit fiece şcoală, dacă nu clasă să-şi aibă barca ei.

5) AVUTIE, -mai ales, prin:

a) pescuit ştiintific şi rational. Pe când noi nu averm decât 5 (cinci) pescari români şi la 600 km, abia pescuim 300.000 kg. anual, bulgarii au 365 de pescari  şi la 200 de km, scot 3.000.000 kg.! Iar şcoala lor de pescărie, acuariul de la Varna sunt o minune. Noi n-avem acuariu, iar şcoala de la Giurgiu… închisă.

b) construcţii de bărci, atunci când tot romanul îşi va avea barcuţa lui.

Toate acestea numai prin pregatirea tineretului vor fi înţelese, apreciate şi folosite. De aceia, Ministerul Instrucţiunei, în mâna cărui stă pregătirea adulţilor de mâine, prin circulara publicată în altă parte a revistei, a hotărât atât  Ziua Apelor, cât şi creiarea de nuclee şcolare ale Ligei Navale Romane.

Sa sperăm că străduinţele corpului didactic, înţelegător al vremurilor ce vor veni, vor fi încununate de succesul pe care Liga Navala şi l-a propus.