Spiritul ,,Mircea” va trai !

“SPIRITUL MIRCEA” este sensul real al vietii celor doua nave scoala “MIRCEA” ale Marinei Romane -”Batranul bric” si actuala nava barc, uzual deseori denumita tot bric (in mod incorect, insa). Inaintasii nostri, cand au comandat constructia acestor veliere, si-au pus intrebarea: “de ce nave scoala cu vele?”. Raspunsul l-a dat viata, scopul real al pregatirii viitorilor marinari. Nava scoala cu vele nu are la bord negustori si nu se grabeste, timpul este direct proportional cu pregatirea; conditiile grele nefavorabile asigura o pregatire performanta; vantul care umfla velele nu costa bani. Dar pe velier se formeaza acel SPIRIT MARINARESC al dragostei de larg si pentru nava, de disciplina necurmata si de intaptuire exacta a manevrelor. Spiritul marinaresc a incoltit atunci cand omul a reusit sa inhame vantul si s-a avantat in larg. Vantul, acest motor care nu costa bani, este in schimb foarte capricios, atat ca forta cat si ca directie; uneori nici nu adie, alteori se infurie, devine ciclon distrugator, rupator de catarge, sfasietor de vele. Dar omul, prin iscusinta si istetimea sa, a reusit sa stapaneasca manifestarile imprevizibile ale acestui motor eolian. Iata cum vantul cu capriciile lui, marea rascolita de el, manevra cu truda a vergilor si velelor, a format elita de marinari, care au dus la cresterea Marinei Nationale Romane, a dat nastere spiritului marinaresc romanesc, a creat traditia marinareasca.

Description: http://lnr-mangalia.ro/wp-content/uploads/2011/11/1-214x300.png

Nava scoala “MIRCEA” la sosirea sa in tara in mai 1939 In bezna noptii, sub asaltul valurilor, in urletul vantului, in biciuirea ploii si tunetul traznetelor, se creaza acel spirit de fratie intre marinari pentru executarea cu precizie si imediata a manevrelor: funga, pentru a ridica verga ce sustine vela; scota, care o intinde intr-o parte; mura, care o trage in alta; balansinele, care tin verga orizontal; bratele, care indreapta vergile. Dar la bord sunt multe vele, ele sunt functie de numarul arborilor si vergilor, unele patrate, altele tri- unghiulare, iar altele trapezoidale. Pentru manevra acestora se cere forta fizica, incredere, vointa, ascultare si executarea prompta a comenzilor. M-am numarat si eu printre “palmasii” aflati in arborada (imi amintesc ca aveam post de manevra la verfaforul randunicii) si socotesc ca vorbesc in cunostiinta de cauza. Manevra vergilor si velelor formeaza ochiul, dezvolta atentia, da putere de rabdare, de opti- mism, intareste barbatia fizica si morala, formeaza caracterul. Cine s-a format marinar pe un panzar se joaca cu cel mai rapid pasager, crucisator sau distrugator. Acesta este motivul pentru care, inaintasii nostri intr-ale marinariei, in intelepciunea lor, dandu-si seama de menirea noastra si inaltele insusiri ale neamului, au comandat, la timpul lor, succesiv, doua veliere-scoala, un bric in 1882 si o nava-barc in 1938. Pe cele doua nave scoala “MIRCEA” s-au calit si format navigatorii nostri, au crescut cadrele marinei noastre nationale. Multi dintre cei care au urcat in arborada acestor nave, au urcat si treptele ierarhiei sociale si nu numai in marina. Ei au ajuns in parlamentul tarii, in conducerea ministerelor si departamentelor, secretari si subsecretari de stat, personalitati in mass-media, atasati militari, membri ai Uniunii Scriitorilor, sefi ai unor institutii de cultura centrale, profesori universitari etc.

Description: http://lnr-mangalia.ro/wp-content/uploads/2011/11/3-206x300.png

Batranul bric “MIRCEA “, in vanturata-i cariera, a dat tarii peste 52 de promotii de ofiteri, piloti si marinari. A efectuat 17 voiaje in Marea Neagra, 11 in Mediterana, 2 voiaje in Oceanul Atlantic si sute de calatorii pe Dunare in sus si in jos. A vizitat 20 de tari, acostind in peste 100 de porturi. Asa cum scria “Jean Bart”: “MIRCEA” a fost un simbol, o afirmare a superioritatii noastre pe mare”… “MIRCEA” era Romania”! Actualul “bric” (barc) “MIRCEA” in cei 60 de ani de existenta, a efectuat 22 de marsuri de instructie si antrenament in Marea Neagra, Marea Egee, Marea Mediterana, Marea Nordului, Marea Caraibelor si Oceanul Atlantic, vizitind 44 de porturi din 26 de tari.

Batranul “MIRCEA” adevarat cutreerator al marilor, pus in conservare, avand doar trunchiurile catargelor, in urma unui bombardament de noapte (16/17 aprilie 1944) efectuat de aviatia inamica, rupt din amare ne-a parasit in foc si apa la gura bazinului nou din portul Galati. Actuala nava scoala barc “MIRCEA” se afla de peste 6 ani in $antierul Naval Braila (n.n.-articolul a fost scris in anul 2001) pentru reparatii si modernizari, fiind victima unei uzuri fizice si a unei birocratii financiare. Cele doua nave scoala “MIRCEA” stint doua mici patrii, portiuni din patria cea mare “ROMANIA”. Cu aceste “mici patrii”, ROMANIA a transmis si doreste sa transmita mesajele sale, statelor ale caror porturi au fost si vor fi vizitate. “SPIRITUL MIRCEA” trebuie sa fie si in continuare, faclia care sa calauzeasca Marina Romana, acel vechi spirit fara de care, marina noastra nu poate exista! Cuvintele amiralului Eustatiu Sebastian cu referire la acest “spirit”, spuse cu mai bine de 100 de ani in urma, isi pastreaza actualitatea: “Marinarii prezentului sa priveasca spre cei ai trecutului, sa-i egaleze, sa-i intreaca chiar in drumul lor, pe intinsul apelor. Spiritul “MIRCEA” sa fie mentinut si din generatie in generatie in veci vecilor”! Avem speranta ca “SPIRITUL MIRCEA” va trai! Speranta este un lucru bun, poate cel mai bun! Contraamiral (rtg) ing. Ioan Chiril, Marea Noastra, nr.5/2001

Description: http://lnr-mangalia.ro/wp-content/uploads/2011/11/5-300x229.png Description: http://lnr-mangalia.ro/wp-content/uploads/2011/11/6-252x300.png
Bătranul bric ,,MIRCEA” (1882) 

-Construit in Şantierele Casei “Thames Iron C-ie Shipbuilding” Anglia

-Sosit in tara la 12 august 1882.

-Era o nava velier, armata bric, cu 2 arbori şi bompres, cu vele patrate, cu o vela randa şi cu focuri.

-Avea o maşina auxiliara cu aburi de 160 CP.

-Avea o singura elice.

-Viteza sub vele era de 12 noduri, fiind cea mai rapida nava şcoala sub vele din lume

-Viteza cu maşina mergand era 8 noduri.

-Lungimea = 36 m, Latimea = 7,60 m, Pescajul = 3,50 m, Deplasament = 360 t.

-Echipaj format din: 1 comandant, 1 capitan secund, 1 capitan c-dant de companie, 2 locotenenti, 1 medic, 6 sublocotenenti elevi de aplicatie, 1 şef de echipaj, 80de mateloti, şi putea primi 30de elevi (cadeti).

-Armamentul initial: 2 tunuri Krupp de 80 mm, inlocuit ulterior cu 2 tunuri Nordenfelt de 57 mm, 2 tunuri revolver Hotchkiss de 57 mm, şi 2 mitraliere cu 10 tevi Nordenfelt de 11,43mm

Actuala nava şcoala bric ,,MIRCEA” (1939) 

-Construit in Şantierul naval “Blohm und Voss” din Hamburg -Germania, dupa modelul navei şcoala germane ,,GORCH- FOCK” care a dat foarte bune rezultate (s-au construit in timp, 5 nave de acelaşi tip).

-Sosit in tara la 17 mai 1939.

-Este o nava velier barc, cu 3 arbori (inaltimea arborelui mare = 44 m) poseda un bompres şi 23 de vele.

-Lungimea = 81,28 m, latimea = 12,5 m, pescajul = 5,2 m, deplasament = 1.630 tone.

-Suprafata velica totala = 1.750 mp.

-Initial avea un motor auxiliar M.A.N. de 520 CP inlocuit ulterior cu un Diesel de 1100 CP, 1 elice. Viteza sub vele = 10 Nd. Viteza cu motor = 12 noduri.

-Echipajul permanent: 5 ofiteri, 17 maiştrii de marina, 25 marinari, 140 de studenti şi elevi intr-o serie.

-Autonomia = 5000 mile marine