CONTROLUL MEDIULUI AMBIANT PE MARE

 

Sistemul de observare a poluării din Marea Nordului şi Marea Baltică s-a realizat în două etape.

 

Avionul DORNIER Do 228 M

1. cameră video; 2. aparat foto; 3. radiometru cu microunde MWR; 4. antenă FLAR; 5. antenă SLAR; 6. linie pentru legătură de date cu centrele de la sol DDL; 7. sesizor de fluorescenţă laser LFS; 8. sesizor I.R./U.V.

Sistemul de observare din prima generaţie s-a limitat doar la tehnica sesi-zoarelor existentă la nivelul anului 1984.

Ca platforme aeropurtate ale sesi-zoarelor de observare s-au ales două avioane DORNIER Do 28 D2, puse la dispoziţie din parcul de înzestrare a Escadrei 5 Aviaţie a F.M.M. ale RFG din Kiel-Holtenau. În dotarea acestor avioane intră următoarele componente:

staţie de radiolocaţie cu observare laterală SLAR (Side-looking Airborne Radar), ca sesizor de descoperire îndepărtată până la 30 km, pentru descoperirea globală a straturilor de petrol la suprafaţa apei;

scaner cu canale în I.R./U.V., ca sesizor de descoperire apropiată;

canalul în U.V. înregistrează lumina solară reflectată la suprafaţă, detectează pelicule de petrol foarte subţiri, de câteva miimi de milimetri, şi le reproduce pe hartă;

 

canalul în I.R. înregistrează radiaţia termică a suprafeţei mării, ştiind că tempe-raturile petrolului şi apei sunt diferite la suprafaţă;

radiometru cu microunde, MWR (Mikrowellen-Radiometer) ca sesizor de descoperire apropiată care măsoară, în centimetri, radiaţia termică emisă, deci radiaţia electromagnetică naturală. Aici se poate face o determinare cantitativă a diferitelor straturi de petrol, deci se poate determina volumul de petrol;

prelucrare de date pentru comandă şi corelare cu date de referinţă ca, de exemplu, dată, oră, coordonate geografice, înălţime de zbor, traiect şi viteză de zbor. Reprezentarea se face pe un ecran, datele sunt stocate pe benzi magnetice;

sistem de aparatură foto pentru identificarea navelor.

Pentru platforma aeriană a sistemului de observare din generaţia a doua s-a ales avionul DORNIER Do 228-212, care are o comportare bună la zborurile cu viteză mică, raze de viraj mici, viteză de croazieră şi durată de funcţionare mare. Prin îmbunătăţirea sistemului de sesizoare şi a extinderii caietului de sarcini în varianta Do 229 M s-a realizat un nou avion pentru controlul poluării, PCA (Pollution Control Aircraft).

 

Principiul de măsurare al sesizorului cu fluorescenţă laser.

1. câmpul de vedere a telescopului;
2. fasciculul laser; 3. fluorescenţa emisă;
4. zona luminată cu laser.

Avionica a fost modificată conform cerinţelor misiunii şi completată cu:

- instalaţie de navigaţie combinată VLF/OMEGA/GPS;

- staţie de radiolocaţie meteorologică cu mod de navigaţie;

- staţie radio cu posibilităţi speciale (de exemplu, legături directe cu oficialităţile).

În partea inferioară a fuzelajului s-au montat un radiometru cu microunde perfecţionat şi un sesizor de fluorescenţă laser LFS (Laserfluorosensor).

Radiometrul cu microunde poate determina grosimi ale stratului de petrol de 0,05 - 2,5 mm, poate determina poziţia zonelor poluate, având grosimi maxime, deci volum maxim de petrol.

Sistemul LFS emite impulsuri pe lungimi de unde scurte, în spectrul optic şi ultraviolet, care sunt reflectate diferit de suprafaţa apei.

Semnalele reflectate, trecute printr-un filtru optic, sunt descompuse, iar inten-sitatea componentelor este măsurată cu fotodetectoare.

Sistemul LFS serveşte la:

- cartarea suprafeţei peliculei de petrol pe o bandă de 150 m lăţime în direcţia zborului;

- identificarea tipului de substanţă poluantă şi clasificarea acesteia;

- determinarea cantităţii, la pelicule de petrol de 0,1 – 10 mm grosime;

- descoperirea unor pete superficiale formate din substanţe chimice, precum şi a unor cantităţi de petrol sub apă.

Soldat und Technik, RFG,an 40, nr.5, mai 1997