VEHICUL-ROBOT SUBACVATIC

Divizia pentru platforme maritime a Organizaţiei pentru Ştiinţă şi Tehnologii Militare DSTO (Defence Science and Technology Organisation) din Australia a realizat împreună cu industria constructoare de maşini navale a Australiei un model de vehicul subacvatic fără echipaj UUV (Unmanned Underwater Vehicle), dezvoltat.

S-a avut în vedere o gamă mai largă de probleme privind performanţele, operabilitatea, întreţinerea şi integrarea sistemelor, urmarindu-se sporirea posibilităţilor F.M.M. australiene de îmbunătăţire a contramăsurilor în domeniul minelor MCM (Mine CounterMeasures).

Cunoscut sub denumirea de “WAYAMBA”, vehiculul subacvatic fără echipaj are o formă hidrodinamică de “calcan”, cu şase ajutaje şi două elevoane, care-i asigură şase grade de libertate.

Iniţial, WAYAMBA a fost structurat ca un vehicul acţionat de la distanţă ROV (Remotely Operated Vehicle) cu ajutorul unui cablu de forţă. Conform DSTO, proiectul de structură este impus de nevoi utilitare (transportul de instrumente/aparate) şi convenţionale (descoperirea şi dezamorsarea minelor şi plantarea de mine).

Proiectat pentru a acţiona la adâncimi de 600 m, WAYAMBA are o viteză maximă de aproximativ 5 noduri. Raza de acţiune (impusă de lungimea odgonului) este de 1.000 m. Controlul este exercitat de la un PC Pentium II, folosindu-se o legătură prin fibră optică.

Sistemul de navigaţie/senzori de bază de la bordul vehiculului constă din aparate de măsură cu înclinare pe trei axe (cu trei grade de libertate), un compas/busolă cu poartă cu flux magnetic, accelerometre piezoelectrice cu şase grade de libertate, un dispozitiv de mişcare inerţial cu inel laser, sonar cu fascicul dirijat precis (pencil-beam), cu suspensie cardanică, precum şi un emiţător receptor pentru comunicaţii acustice.

Jane’s International Defense Review, Anglia, vol. 32, nr. 12, dec. 1999